Hobbi Faesztergálás
2019. December 08. - 09:06:00 *
Üdvözlünk, Vendég. Kérlek jelentkezz be vagy regisztrálj.

Jelentkezz be a felhasználóneveddel, jelszavaddal és add meg a munkamenet hosszát
Hírek:
 
   Vissza a Főoldalra   Galéria Keresés Bejelentkezés Regisztráció  
Oldalak: [1]   Le
  Nyomtatás  
Szerző Téma: hertzek:-)  (Megtekintve 9225 alkalommal)
0 Felhasználó és 1 vendég van a témában
balesz0707
Tag
*
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 9


« Dátum: 2009. Március 23. - 21:34:01 »

Hello mindenkinek!Lenne egy kis (nem is olyan kicsi)problémám.Remélem valaki tudna segíteni a témában.A dolog a következő:másoló esztergám van,ettől eltekintve szoktam kézzel is "művészkedni rajt",tehát az a nagy büdös helyzet,(most a másolásról beszélek)hogy ha 70cm-nél nagyobb anyagot fogok be,lenagyolom,
és elkezdem a sablont lekövetni az általam csak polipnak nevezett karral,az anyag egyszerűen berezeg.De nem kicsit,minap például csak a gyorsaságomnak köszönhettem hogy nem vágott fejbe a "cucc" .
leírnám szavakban hogy is néz ki az esztergám igy talán könnyíthetek valamelyest a rálátásban hogy mi lehet a gond.
különböző fordultszámokkal lehet "játszadozni"
gyorsacél késsel dolgozok melynek élével a borotválkozást is bevállalnám.
A menesztő,valamint a támasztó csúcs tökéletes központban vannak egymással ugyanis teljesen egymáshoz lehet húzni őket.
Valakinek valami ötlete esetleg,ehhez hasonló probléma??
A választ előre is nagyon köszönöm
Naplózva
Román László
Adminisztrátor
Tag
*
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 71


« Válasz #1 Dátum: 2009. Március 23. - 22:09:40 »

Bár a másolókhoz nem sokat konyítok, de milyen profilú késsel esztergálsz? Lehet, hogy túl nagy felületen forgácsol a kés. Ha jól tudom háromszög profilokkal szoktak másolni, hogy minél kisebb legyen az érintkező felület.
Esetleg túl kicsi az anyag átmérője a hosszához képest?
Naplózva

Tökéletes formában vagyok. A gömb a legtökéletesebb forma.
Medvegy János - Bubu
Tag
*
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 71



« Válasz #2 Dátum: 2009. Március 23. - 22:15:11 »

Kedves Balesz!

Elsősorban a pontosan tudni kéne, hogy milyen profilú a másolóba fogott késed. A leírásból csupán az derül ki számomra, hogy hosszú anyagot esztergálsz, és bizonyos helyeken vélhetően aránytalanul karcsú az átmérő, a hosszhoz viszonyítva. Ekkor jelentkezhet az általad jelzett berezgés.
Másik gond, hogy amíg kézből dolgozol, gyakorlatilag érzed, hogy nagy-e az adott fogás, vagy sem, ellentétben a a másolóval, mert ezt nem mindig érzi meg az ember, hiszen a másoló estén egyfajta "áttételen" keresztül dolgozol. Tanácsolom a kisebb fogás vételt, ne rögtön akard a kész formát létrehozni.

Az egytengelyűség nem feltétlen jelenti, hogy a ami itt összeér, az 70 cm távolságban is egytengelyű. Bár ez elvileg ilyesfajta, általad jelzett rezgési problémát nem okozhat.

Megoldást jelenthetne az állóbáb, ami viszont a másolónak okoz gondot, egyrészt mert a hosszmentén - feltételezem - változik a keresztmetszeted, ezt egy mozgó, változó keresztmetszetű befogó állóbáb teljesítené, azt viszont még nem találták fel. A fix helyre tett lünetta viszont pont a másoló funkciót akadályozná, lévén a leghatásosabb valahova középre behelyezni egy ilyesmit.

Jó gondolat a fordulatszám csökkentése, mivel a forgás miatt létrejövő berezgéskor - ha frekvenciaváltós a géped fordulatszámszabályozása, talán a legegyszerűbb - próbáld a berezgés létrejöttekor a fordulatot csökkenteni egy kissé, így annak azonnal abba kell maradnia, elméletileg.
Ha nem tokmányos a befogásod, és így dolgozol két csúcs között, akkor maradj továbbra is fürge! Vigyorog A befogó tüske sem egy csodaszerszám+maga a faanyag is hajlik a fizikai méretváltozásra, adott esetben inkább törik, mint enged a késnek. Az is fontos, hogy a fa nem tekinthető homogén anyagnak, ezért csomorosodások, belső görcsök (ritkábban és adott esetben a benőtt szeg) csak még tesznek erre egy lapáttal

Ha tudsz, jó lenne feltennél a gépedről képet, vagy megadnád a típusát, esetleg neten merre hol, kivéve ha kisipari gyártás, hiszen az egy másik kategória. Nehéz úgy diagnosztizálni, hogy csak hallja az ember a beteget.
Megoldást jelenthet, ha az anyagot úgy nagyjából kézzel lenagyolod, majd így használod a másolót. Jobb megoldás egyszerűen a fentiek miatt nem jut az eszembe.
Miután ellőttem a puskaporom, Te következel... Vigyorog
Remélem nem lett túl tudományos Vigyorog
Szia!
« Utoljára szerkesztve: 2009. Március 23. - 23:35:25 írta Medvegy János - Bubu » Naplózva

Az igazi férfiak fával dolgoznak...
balesz0707
Tag
*
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 9


« Válasz #3 Dátum: 2009. Március 24. - 21:49:07 »

Üdv mindenkinek!!Az elöbb már írtam,de nem küldte el.A válaszokat köszi mind2őtöknek Mosolyog .
A kés profilja,un.csónak alakú,tehát nem érintkezik nagy felületen az anyag palástjával.
A befogási lehetőség még nem tokmányos,hanem egyszerű befogó tüske,egyenlőre,bár már üzletelem a befogó tokmányt Kacsint .
Arra viszont nem gondoltam,hogy az anyagvastagság/anyaghossz befolyásolhatja a rezgést.Az átmérő mérete,amin keletkezik a rezgés,5*5a hossz pedig 65-70 cm-től felfele van.Ez a méret arány már vékonynak számíthat?
A fordulatszámot tudom variálni,számitásaim szerint 800-4200min/sec között,körülbelül olyan 1000-1200-fordulatonként.
Lönneta nem volna rossz,csak nem ebben az esetben,mert ugye itt változik  a profil.(olyan vasesztergából áttalakított géppel dolgoztam már,ahol egy kb 10mmvastag vas lemezbe bele volt rögzítve egy adott méretű csapágy,a csapágy elött volt egy nagyoló kés,a csapágy után pedig ment a méretre esztergáló kés.A gép 2végén volt 1-1 végállás kapcsoló,ami automatikusan előre,és hátra küldte a szerszámtartó konzolt.És az egész gépházilag lett áttalakítva.Mindezt csak érdekességképp írtam le).
Próbállok a gépről fotókat feltenni meg a késről is.
És mégegyszer köszönöm a segítséget,megpróbállok az infótok alapján valamit kiókumlálni Mosolyog .


* Photo002.jpg (239.29 KB, 1280x960 - megtekintve 543 alkalommal.)
Naplózva
balesz0707
Tag
*
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 9


« Válasz #4 Dátum: 2009. Március 24. - 21:50:25 »

És még egy pár fotó Kacsint


* Photo000.jpg (368.93 KB, 1280x960 - megtekintve 545 alkalommal.)
Naplózva
balesz0707
Tag
*
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 9


« Válasz #5 Dátum: 2009. Március 24. - 21:51:27 »

és még1, Vigyorog


* Photo001.jpg (312.03 KB, 1280x960 - megtekintve 580 alkalommal.)
Naplózva
balesz0707
Tag
*
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 9


« Válasz #6 Dátum: 2009. Március 24. - 21:52:44 »

na és a végére még egyet Vigyorog


* Photo004.jpg (295.29 KB, 960x1280 - megtekintve 567 alkalommal.)
Naplózva
Román László
Adminisztrátor
Tag
*
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 71


« Válasz #7 Dátum: 2009. Március 24. - 22:12:15 »

Mekkora fogással esztergálsz menetenként? Mert gondolom nem egy fogással mész végig. Talán próbáld meg, hogy kisebb fogásokat veszel. Ha túl nagy a fogás a kés annak ellenére, hogy éles, mégis csak elhajlítja az anyagot a forgástengely síkjából, attól is rezeghet. Igaz, hogy így tovább tart a dolog, de egy próbát megér.
Naplózva

Tökéletes formában vagyok. A gömb a legtökéletesebb forma.
Ny.mozdonyvezető
Tag
*
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 73



« Válasz #8 Dátum: 2009. Március 25. - 18:31:43 »

Szia Balesz.Van egy ötletem,nem tudom hogy próbáltad-e?Az anyag közepetáján ahol a minta engedi körkörösre leszeded az anyagot,és oda teszed a Lünettát.Ezután ettől jobbra,majd balra készre csinálod a mintát.Tehát így 3 fogással csinálod,de a közepetáján meg van támasztva az anyagod.Bízom benne,hogy tudtam segíteni.Üdvözlettel Laci.
Naplózva
Túri Alfréd
Frédi
Globális macerátor
Tag
*
Nem elérhető Nem elérhető

Nem: Férfi
Hozzászólások: 224



« Válasz #9 Dátum: 2009. Március 25. - 21:02:52 »

Sziasztok!
Bocs, hogy bele kotty, de a lünetta használatát nem tartom jó ötletnek. A képeket nézegetve azt látom, hogy a késtartó szán nem tud tőle mozogni.
Csak a képzelő erőmre támaszkodva, íme, egy (általam) idétlen kitaláció: a szánra rögzített késsel szembeni támasztó csúszó talp Kacsint Vigyorog
Frédi
Naplózva

"Azért, mert van egy lovam, a lódoktorságot nem kell kitanulnom.'"
Medvegy János - Bubu
Tag
*
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 71



« Válasz #10 Dátum: 2009. Március 25. - 21:08:38 »

Balesz!

Elnézve a képeket, szerintem is a nagy fogással lesz a hiba. Ahogy látom a mintát egy az egyben leköveti a kés, nem látok olyan kart, amivel a fogás mélységet akár kézzel határolni tudod.

Ahogy írod, 5*5-ös anyagot munkálsz meg 60-70 cm hosszban. Nem tudom, hogy kell hirtelen a karcsúsági tényezőt számítani, de az 5 cm a 60-ban ugye megvan 12-szer... nagyolás után pedig az 5 cm még tovább vékonyodhat 4,5, vagy ahogy a minta adja, akár 3 cm-re is.
Próbáld ki, hogy a mintára párhuzamosan egy hasonló MDF, laminát, vagy éppen egy egyenes fém lapot rögzítesz átmenetileg, pl. egy gyorsszorítóval, ami félig takarja a formád, de a letapogató csúcs érinti, és így nagyolod ki a formád, majd a következő lépésben azt elveszed, és véglegesítesz. Így talán elkerülheted a berezgést, és nem szükséges állóbábot felszerelned, ami lényegesen több időt vesz igénybe.
A többi rád van bízva.
Azért valamiféle visszajelzést eszközölj, hogy kiderüljön, mely módszer vált be.

Sok sikert!
Naplózva

Az igazi férfiak fával dolgoznak...
balesz0707
Tag
*
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 9


« Válasz #11 Dátum: 2009. Március 25. - 21:44:59 »

Hello mindenkinek!!
LACI:a lönnetás megoldást igazából nem tartom jónak,(ebben az esetben,)mert ugye itt úgymond(bocs a kifejezésért)sz...ni kellene a kész terméket,és nem lenne épp kifizetődő a 3kw-os motort sokáig pörgetni minden darabnál.Tehát ez nem jó megoldás szerintem.De azért köszönöm hogy szakítasz időt nekem segíteni Kacsint .
Bubu:(Ha szólíthatlak így):a fogásmélységel kapcsolatban nem rosz ötlet a lemezcsíkkal eltakarni a sablonon a profilnak egy részét,de már próbáltam-igaz nem takartam el,hanem az első menetben lenagyoltam gömbre az anyagot,viszafele pedig csak a profil feléig engedtem be a kést,és a harmadik neki futásra esztergáltam készre az anyagot-és itt jön amit nem láttál a képen tudom én határolni a fogásmélységet,de csak kézzel-érzésel- azt ugye azért érzi az ember hogy mekkora még az elviselhető egészséges forgácsleválasztás.
Azt hiszem holnap délután indulni fog a kisérleti szakmai óra Vigyorog .Ma sajna a kert ásás volt a fő profil,igy nem tudtam lekisérletezni a tippeket.
Egy kérdés :a menesztőcsúcs közepétől tehát a mértani szimetria közepétől mennyire állhat el függőleges irányban a kés??+-1-2mm?vagy ez egyáltalán nem lehetséges? :-\mert arra is gondoltam hogy esetleg ez lehet a hiba forrása,ugyanis nekem pont a csúcs közepénél van a kés eleje(csúcsa ha úgy tetszik)
Köszi a figyelmet mindenkitől még 1szer.
Naplózva
Román László
Adminisztrátor
Tag
*
Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 71


« Válasz #12 Dátum: 2009. Március 25. - 21:51:36 »

Ha jól tudom másolásnál a vágóélnek a forgástengely magasságában kell lennie. Vagy, ahogy te írod a szimmetriatengelyben. Már az olyan típusú másolók esetében, amilyen a tied. A billenőkarosoknál van azt hiszem egy intervallum, amin belül kell lennie a forgástengely és a kés által zárt szögnek.
Valahol olvastam én erről, csak már nem tudom hol.
« Utoljára szerkesztve: 2009. Március 25. - 22:05:20 írta Román László » Naplózva

Tökéletes formában vagyok. A gömb a legtökéletesebb forma.
Oldalak: [1]   Fel
  Nyomtatás  
 
Ugrás:  

A MySQL adatbázis használatával A PHP programnyelven íródott Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Szabványos XHTML 1.0! Szabványos CSS!
Az oldal 0.085 másodperc alatt készült el 21 lekéréssel.